top of page

Zet je ‘bedrieger-syndroom’ om in zelfvertrouwen



Ken je dat gevoel dat je soms in je werk ook zomaar wat aan het aanklooien bent?

Dat je stiekem bang bent dat anderen er op een dag achter komen dat je helemaal niet geschikt bent voor jouw job? Dat ze ontdekken dat je helemaal niet goed bent en het eigenlijk ook niet allemaal weet?


Ik wel. 


Als jonge leidinggevende had ik regelmatig de gedachte ‘wie ben ik nu eenmaal?’ 

Ik vergeleek mezelf met anderen die al veel meer strepen hadden verdiend. In mijn hoofd was het puur toeval en geluk dat ik op de plek zat waar ik zat. Ik wist zeker dat er een moment zou komen dat ik door de mand zou vallen. Dat anderen zouden ontdekken dat ik helemaal niet zo competent was voor de job. 


Als jij dit gevoel herkent ben je zeker niet de enige. 


Uit onderzoek blijkt namelijk dat bijna 2/3 (62%) van de kenniswerkers wereldwijd last heeft van het bedrieger-syndroom (vaak ook imposter-syndrome genoemd).


Alle soorten mensen hebben hier last van. Het wordt sterker in nieuwe situaties zoals een nieuwe baan of een ander team. Ondernemers en werknemers in hogere functies hebben zelfs méér kans dan gemiddeld om last te krijgen van deze gevoelens.


Als ondernemer is dit heel herkenbaar voor mij, ik zat er middenin; mezelf vergelijken met anderen, aan mijn expertise twijfelen...been there, done that! Gelukkig heb ik een manier ontdekt om mijn twijfel en onzekerheid om te zetten naar meer zelfvertrouwen. 


Ik geef je 5 belangrijke tips om de zelftwijfel de kop in te drukken: 


  • Focus op de feiten: maak een fact-list met je prestaties, successen en overwinningen tot nu toe. Ook je achtergrond en ervaring, zoals je opleidingen en cursussen, kun je toevoegen aan je fact-list. 

  • (H)erken situaties die jouw bedrieger-syndroom gevoelens aanwakkeren: sta stil bij wat dit bij je oproept. Wees je bewust van het feit dat jouw brein graag verhalen construeert en het in je hoofd veel dramatischer maakt dan dat het in werkelijkheid is.Geef aandacht aan je gevoel bij de situatie, sta emoties toe en zet er dan ook rationele feiten en bewijzen naast. Don't let the drama get to you! 

  • Deel je gevoel en je gedachten: het idee dat je iets te verbergen hebt omdat men kan ontdekken dat jij jouw plek niet waard bent maakt eenzaam. Als jij je twijfels en vraagtekens sneller uitspreekt zul je merken dat meer mensen dit herkennen. 

  • Leg een complimentenmapje aan: bewaar positieve reacties, leg ze vast en kijk regelmatig terug.

  • Spreek jezelf toe op een supporting manier: meer zelfcompassie en mildheid in plaats van de eeuwige innerlijke criticus aanhoren, kun je trainen. Het vraagt van jou wel bewustzijn en de stem van de criticus herkennen. Kun je er een ander geluid naast zetten dat meer helpend en supporting is?Stel je zit in een nieuwe baan, dan is het logisch dat je nog niet alle kennis hebt. Geef jezelf de ruimte en spreek jezelf toe alsof je advies geeft aan een goede vriend of vriendin.  


Deze spreuk is hier wel van toepassing: “De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest”.


Ik ken veel mensen die lijden onder deze gevoelens en ken er precies NUL die lijden onder de blauwe plekken en builen omdat ze door de mand gevallen zijn.


Hoe zit dat bij jou? Herkenbaar? Ik ben benieuwd hoe jij met deze gevoelens omgaat (of niet). Laat het me weten!

Commenti


bottom of page