Ik was 16 toen ik werd ontdekt.
Mijn doorbraak als zangeres beleefde ik op het schooltoneel.
College de Klop in Utrecht, VWO 4. Ik speelde Ophelia in Shakespeare’s Hamlet en de regisseur zag een zangeres in mij.
Ik bleek te kunnen zingen. Dus dat deed ik. ‘Laat het los’ van Van Dik Hout. Als Ophelia, die net een tikkeltje gek was geworden.
Ik heb nog vaak aan hem moeten denken, aan die regisseur. Of ik er zelf op was gekomen om te gaan zingen weet ik namelijk niet. Maar na dat ene nummer in het toneelstuk had ik de smaak te pakken.
Toen ik in Utrecht ging studeren, schreef ik me in voor een bandje bij de muziekschool. Ik moest er weliswaar voor betalen, maar ik zong! In een band! En ik had elk kwartaal een optreden! Hierna ontstond mijn eerste ‘eigen’ bandje Schwung. We traden her en der op in de stad. Vooral mijn studentenzeilvereniging Histos was groot aandeelhouder.
In 2008, ik was inmiddels 25, deed ik mijn eerste zangauditie bij een coverband. GroovePlanet was een feit. Officieel zong ik daar 12 jaar lang als een van de twee leadzangeressen. Onofficieel zing ik er nog steeds. We repeteren alleen al 3 jaar niet en we treden ook niet op. Alhoewel voor beide elk jaar weer plannen gemaakt worden.
Waarom dit relaas over mijn zangverleden?
Het zal je nu niet verbazen waar mijn passie voor de stem vandaan komt.
Je gebruikt ‘m de hele dag door, daar denk je waarschijnlijk niet eens over na. Weet je dat je veel meer met die stem kan dan je nu misschien denkt?
Bij spreken en presenteren is het hét voertuig waarmee je je boodschap overbrengt. Zonder die stem geen verhaal. Is het dan niet de moeite waard om je stem maximaal te benutten?
Een paar tips van mijn kant om dat voertuig met al z’n functionaliteiten te gaan gebruiken en te verzorgen:
Gebruik je volumeknop; afwisseling in hard en zacht maakt een verhaal veel interessanter om naar te luisteren. Schreeuwen hoeft niet, je staat niet op het toneel. Iets zachter praten dan je gewend bent kan juist de nieuwsgierigheid wekken. Afgewisseld met wat meer volume om je inhoud kracht bij te zetten of je enthousiasme te laten horen.
Test, net als bij een voertuig, de uitersten eens uit. Qua toon in dit geval. Kan jij leren afwisselen om te spreken met lage en hoge tonen? Ook dit maakt het veel interessanter om naar je te luisteren. Je stem is als een muziekstuk; hard, zacht, hoog en laag zijn cruciaal om het interessant en boeiend te maken. Voor beide bovenstaande tips heb ik een goede oefening voor je: Lees hardop een kinderboek voor. Met verschillende personages en dus verschillende stemmen. Zoals je het ook daadwerkelijk aan een kind zou voorlezen. En neem dit dan eens op, zodat je het kan terugluisteren. Ja; dit laatste is cruciaal. Alleen dan hoor je waar jouw ‘muziekstuk’ nog wel wat dynamiek kan gebruiken.
Voor het onderhoud van je voertuig: je keel schrapen is funest voor je stem en je stembanden. Je maakt er de boel echt mee kapot. Dus; heb je last van je stem of zit er een rocheltje op; slik dan, drink wat, of neurie. O, en ben je je stem echt kwijt? Ga dan vooral niet fluisteren, erg slecht voor het voertuig. Praat gewoon, of beter; praat even helemaal niet. Dan is je voertuig ook sneller weer heel.
Veel plezier met kinderboeken lezen. Wedden dat je zelf in staat bent om van jouw Volkswagen een Rolls Royce te maken?!
Comentarios