Aantrekkelijke werkgever zijn: hoe kun je jong talent aantrekken en behouden?

Bijgewerkt op: 18 mei 2020




Veel organisaties hebben moeite met het aantrekken en behouden van jong talent. Ze investeren veel in recruitment en in opleidingsprogramma’s, maar na korte tijd gaan veel jonge werknemers toch weer op zoek naar ‘een nieuwe uitdaging’. Bij Green Oranges zien we verrassend veel overeenkomsten tussen verliefdheid en het boeiend houden van het werk. 


Millennials op zoek naar een baan
Verwachtingen millennials



Veel millennials starten met hoge verwachtingen in hun eerste baan. Net als bij verliefdheid ontstaat er na de studie of kortstondig jobhoppen het verlangen naar een serieuzere werkrelatie.





Nieuwsgierig en vol spanning gaan ze op zoek naar de juiste match. Ze willen graag een persoonlijke binding voelen met de visie van het bedrijf en hun waarden, ruimte krijgen voor persoonlijke ontwikkeling en intellectueel uitgedaagd worden. 


Plotseling stuiten ze op die ene vacature of wervingstekst voor een traineeship waarin alles lijkt te kloppen! Woorden als authenticiteit, potentieel benutten en impact op de toekomst doen hun hart overslaan! Met een liefdesbrief in de vorm van een indrukwekkend CV willen ze het hart van de ander veroveren. Aan de andere kant kijken de recruiter en HR reikhalzend uit naar het verse bloed dat ze met open armen willen verwelkomen. Aan beide kanten is er energie om er het beste uit te halen en zowel de kandidaat als de organisatie laten zich van hun beste kant zien. De vlinders vliegen over en weer, er is een juiste klik en…yes, we gaan met elkaar in zee! 

Met deze heerlijke energie zetten veel medewerkers hun eerste stappen bij hun nieuwe werkgever. Vol ambitie, dromen en een gezonde spanning om toch echt wel impact te gaan maken. HR kijkt vooral uit naar de talentpool die het compleet anders gaan doen want ja, we kunnen wel wat innovatie- en veranderkracht gebruiken in dit bedrijf. Hoge verwachtingen over en weer.


Net als bij verliefde koppels die gaan samenwonen, verdwijnt de romantiek al snel en maken de vlinders plaats voor twijfel. Sleur ontstaat en de ‘uitdaging’ blijkt vooral te bestaan uit doodnormale werktaken. De mooie beloften waarmee ze zijn binnengehaald (die authentieke gamechanger zijn die bouwt aan de toekomst) zijn gesmolten als sneeuw voor de zon. De leidinggevende of werkplek begeleider aan wie je bent overgeleverd heeft het zelf veel te druk. Hij wil je liever niet missen als je een middag naar een intervisie of training gaat want hij heeft nog wel een klusje voor je…

Helaas is dit het punt waar veel ambitieuze jonge mensen afhaken. De realiteit valt tegen en ondanks investeringen van het bedrijf gaan ze weer op zoek naar een nieuwe uitdaging. Zonde toch? Met een beetje meer aandacht en begrip voor elkaar hadden hun wegen eigenlijk helemaal niet hoeven te scheiden.

Net als in een liefdesrelatie draait het vooral om verwachtingen en goed luisteren naar elkaars behoeften. We hebben de belangrijkste voor je op een rij gezet: 


1.     Gun elkaar vrijheid

Als er iets is waar jonge medewerkers wars van zijn dan is het micromanagement. Geef ze een duidelijk doel en heldere kaders mee maar laat ze vooral vrij in hoe ze hun werk aanpakken en zaken oplossen. Op die manier voelen ze ruimte om hun ideeën te delen en toe te passen. Geef ze ook de vrijheid en de ruimte om zelf te ontdekken wat wel en    niet werkt! Je bent immers gevallen op de frisse blik en vernieuwende ideeën toch? Wees dan niet bang om te experimenteren en waardeer de pogingen hiertoe.  


2.     Luister goed en verplaats je in wat jouw medewerker nodig heeft

De millennial-generatie is opgegroeid in een tijdsgeest met het besef dat je uniek bent. Meer dan bij andere generaties werd er goed naar hen geluisterd en ingespeeld op hun behoeften. Hou niet te veel vast aan regels en ‘zo doen wij dat hier’ principes. Wees nieuwsgierig waarom deze medewerker iets aankaart en neem hem of haar serieus in de behoeften om het werk goed te doen en zich verder te ontplooien.


3.     Faciliteer persoonlijke ontwikkeling

Deze generatie medewerkers vindt persoonlijke ontwikkeling echt enorm belangrijk. Stuur ze niet naar een standaard training. Ze willen zich graag ontwikkelen als individu en daar past een persoonlijk aanbod bij.  Dit hoeft niet altijd een aanbod te zijn dat direct aansluit bij de ontwikkelbehoefte van de organisatie. Juist de persoonlijke aanpak betekent dat er soms focus ligt op ontwikkeling van punten die voor de organisatie wellicht minder betekenis hebben maar voor het individu des te meer. Investeer in een professioneel programma voor Talentontwikkeling of een Traineeprogramma.

Ook een werkrelatie is hard werken en vraagt regelmatig een check-up in de vorm van feedback. Durf te investeren in jong talent! Wees niet bang dat je kosten maakt en ze kort daarna zullen vertrekken. Investeer in hun ontwikkeling en daarmee in jouw toekomst als organisatie. Je creëert hiermee positieve ambassadeurs voor het leven en dat betaalt zich uiteindelijk altijd terug. Zo leefden ze nog lang en werkgelukkig.